کاوش موضوع ارزیابی حسی
صفحه اصلی
ارزیابی حسی
ارزیابی حسی (به انگلیسی: Sensory Evaluation يا Sensory analysis) یک روش علمی برای آشکارسازی، اندازهگیری، تجزیه و تحلیل و تفسیر واکنش انسانها نسبت به محصولات مصرفی است که این واکنشها به واسطه حواس پنجگانه انسان یعنی بینایی، بویایی، چشایی، لامسه و شنوایی ادراک میگردند. ارزیابی حسی مستلزم بهکارگیری اصول طراحی آزمایشی و تجزیه و تحلیل آماری این واکنشها میباشد. در این روش، محصولات مورد آزمایش توسط پانلهایی متشکل از ارزیابهای انسانی بررسی و پاسخهای آنها ثبت میشود. سپس دادههای ثبت شده با استفاده از تکنیکهای آماری مورد بررسی قرار میگیرند. سرانجام، براساس یافتههای به دست آمده در مورد محصولات مورد آزمایش نتیجهگیری میشود که بینشهایی را برای تولیدکنندگان آن فراهم میکند. اکثر شرکتهای بزرگ کالاهای مصرفی دارای بخشهایی هستند که به تجزیه و تحلیل حسی اختصاص یافتهاند.
آزمونهای حسی عمدتاً به دو دسته تقسیم میشوند:
آزمونهای تحلیلی (با حقایق عینی دربارهٔ محصولات سر و کار دارد)
آزمونهای اَفِکتیو (با حقایق ذهنی مانند ترجیحات افراد سر و کار دارد)... بیشتر در ویکی پدیا